Board index   FAQ   Search  
Register  Login

*** ***
Click here to go to vomtroimagazine.com
Supporters

Cubism - Tranh Lập Thể - Cubisme

Mỹ-thuật

Cubism - Tranh Lập Thể - Cubisme

Postby BelleNuit » Tue Mar 27, 2012 10:08 pm


Cubism - Tranh Lập Thể - Cubisme

Cubism is a 20th Century Avant-garde Art Movement.
Trường Phái Lập-Thể là một bước tiến đi trước trong lãnh vực Hội-họa ở Âu-châu vào khoảng đầu Thế-kỷ 20.

ImageImageImage

Cubism and its Pioneers:
Pablo Picasso (25 October 1881 – 8 April 1973), a Spanish painter &
Georges Braque (13 May 1882 – 31 August 1963), was a major French painter.


Những Người Tiên Phong cho Trường Phái Lập Thể:

Pablo Picasso (25 October 1881 – 8 April 1973), Đại-danh-họa người gốc Tây-Ban-Nha &
Georges Braque (13 May 1882 – 31 August 1963), Họa-sĩ và Điêu-khắc-gia Pháp


[youtube][/youtube]
User avatar
BelleNuit
 
Posts: 445
Joined: Wed Nov 30, 2011 1:05 am
I am: Writer

Re: Cubism - Tranh Lập Thể - Cubisme

Postby BelleNuit » Thu Mar 29, 2012 7:34 am

Image
Woman with a Guitar - Người Phụ-nữ & chiếc Tây-ban-cầm - Femme à la Guitare
(Oil & Charcoal on Canvas - Tranh sơn dầu & than - Huile & fusain sur toile, 1913)

Georges Braque
Musée National d'Art Moderne, Paris, France.
Last edited by BelleNuit on Thu Mar 29, 2012 8:02 am, edited 3 times in total.
User avatar
BelleNuit
 
Posts: 445
Joined: Wed Nov 30, 2011 1:05 am
I am: Writer

Re: Cubism - Tranh Lập Thể - Cubisme

Postby BelleNuit » Thu Mar 29, 2012 7:39 am

Image

Portrait of Picasso - Chân Dung Picasso - Portrait de Picasso
(oil on canvas - Tranh sơn dầu - Huile sur toile, 1912 )

Juan Gris
Art Institute of Chicago, USA.
Last edited by BelleNuit on Thu Mar 29, 2012 8:01 am, edited 1 time in total.
User avatar
BelleNuit
 
Posts: 445
Joined: Wed Nov 30, 2011 1:05 am
I am: Writer

Re: Cubism - Tranh Lập Thể - Cubisme

Postby BelleNuit » Thu Mar 29, 2012 8:01 am

Image

Three Musicians - Ba chàng Nhạc-sĩ - Les Trois Musicians
(Oil on canvas - Tranh Sơn Dầu - Huile sur Toile, 1921)

Pablo Picasso
The Museum of Modern Arts, New York, NY, USA.




The period from 1910 to 1912 is referred to as Analytical Cubism. Paintings executed during this period showed the breaking down, or analysis, of form. Right-angle and straight-line construction were favoured, though occasionally some areas of the painting appeared sculptural, as in Picasso's "Girl with a Mandolin" (1910).

Image
User avatar
BelleNuit
 
Posts: 445
Joined: Wed Nov 30, 2011 1:05 am
I am: Writer

Re: Cubism - Tranh Lập Thể - Cubisme

Postby Editor 2 » Fri Oct 16, 2015 8:22 am

Chủ nghĩa Lập thể, còn gọi là trường phái Lập thể, (Cubism) là một trường phái hội họa tạo ra cuộc cách mạng về hội họa và điêu khắc châu Âu vào đầu thế kỷ 20.

Trong tác phẩm của họa sỹ lập thể, đối tượng được mổ xẻ, phân tích và được kết hợp lại trong một hình thức trừu tượng. Người họa sỹ không quan sát đối tượng ở một góc nhìn cố định mà lại đồng thời phân chia thành nhiều mặt khác nhau, nhiều khía cạnh khác nhau. Thông thường các bề mặt, các mặt phẳng giao với nhau không theo các quy tắc phối cảnh làm cho người xem khó nhận ra chiều sâu của bức tranh.
Chủ nghĩa lập thể do Georges Braque và Pablo Picasso khởi xướng năm 1906 tại khu Montmartre của kinh đô ánh sáng Paris, Pháp. Họ gặp nhau năm 1907 và làm việc cùng nhau cho đến năm 1914 khi Đệ nhất thế chiến bắt đầu.

Nhà phê bình hội họa người Pháp Louis Vauxcelles sử dụng danh từ "lập thể" lần đầu tiên để ngụ ý rằng đó là những hình lập phương kỳ quặc vào năm 1908. Sau đó danh từ này được hai nhà khai phá của trường phái lập thể sử dụng một vài lần và cuối cùng trở thành tên gọi chính thức.

Trường phái Lập thể khai sinh ở đồi Montmartre, sau đó lan ra các họa sỹ khác ở gần đó và được nhà buôn tranh Henry Kahnweiler truyền bá. Nó nhanh chóng trở nên phổ biến vào năm 1910 và được gọi là chủ nghĩa lập thể. Tuy nhiên, một số họa sỹ khác cũng tự coi là họa sỹ lập thể khi đi theo các khuynh hướng khác với Braque và Picasso.

Lập thể ảnh hưởng tới các nghệ sỹ vào thập niên 1910 và khơi dậy một vài trường phái nghệ thuật mới như chủ nghĩa vị lai, chủ nghĩa cấu trúc và chủ nghĩa biểu hiện.

Các nghệ sỹ thiên tài, Braque và Picasso mở ra phương pháp mới trong cách diễn đạt và thể hiện không gian trong hội họa nhưng chính họ lại bị ảnh hưởng của các nghệ sỹ khác như Paul Cezanne, Georges Seurat, điêu khắc Iberi, nghệ thuật điêu khắc châu Phi và như sau này Braque thừa nhận, họ bị ảnh hưởng bởi chủ nghĩa dã thú.
Image
Juan Gris, Still Life with Fruit Dish and Mandolin, 1919, (tranh dầu trên vải bố)

*****



(more about cubism)

Cubism was one of the most influential visual art styles of the early twentieth century. It was created by Pablo Picasso (Spanish, 1881–1973) and Georges Braque (French, 1882–1963) in Paris between 1907 and 1914. The French art critic Louis Vauxcelles coined the term Cubism after seeing the landscapes Braque had painted in 1908 at L'Estaque in emulation of Cézanne. Vauxcelles called the geometric forms in the highly abstracted works "cubes." Other influences on early Cubism have been linked to Primitivism and non-Western sources. The stylization and distortion of Picasso's ground-breaking Les Demoiselles d'Avignon (Museum of Modern Art, New York), painted in 1907, came from African art. Picasso had first seen African art when, in May or June 1907, he visited the ethnographic museum in the Palais du Trocadéro in Paris.

The Cubist painters rejected the inherited concept that art should copy nature, or that they should adopt the traditional techniques of perspective, modeling, and foreshortening. They wanted instead to emphasize the two-dimensionality of the canvas. So they reduced and fractured objects into geometric forms, and then realigned these within a shallow, relieflike space. They also used multiple or contrasting vantage points.

In Cubist work up to 1910, the subject of a picture was usually discernible. Although figures and objects were dissected or "analyzed" into a multitude of small facets, these were then reassembled, after a fashion, to evoke those same figures or objects. During "high" Analytic Cubism (1910–12), also called "hermetic," Picasso and Braque so abstracted their works that they were reduced to just a series of overlapping planes and facets mostly in near-monochromatic browns, grays, or blacks. In their work from this period, Picasso and Braque frequently combined representational motifs with letters (1999.363.63; 1999.363.11). Their favorite motifs were still lifes with musical instruments, bottles, pitchers, glasses, newspapers, playing cards (1997.149.12), and the human face and figure. Landscapes were rare.

During the winter of 1912–13, Picasso executed a great number of papiers collés (1999.363.64). With this new technique of pasting colored or printed pieces of paper in their compositions, Picasso and Braque swept away the last vestiges of three-dimensional space (illusionism) that still remained in their "high" Analytic work. Whereas, in Analytic Cubism, the small facets of a dissected or "analyzed" object are reassembled to evoke that same object, in the shallow space of Synthetic Cubism—initiated by the papiers collés–large pieces of neutral or colored paper themselves allude to a particular object, either because they are often cut out in the desired shape or else sometimes bear a graphic element that clarifies the association.

While Picasso and Braque are credited with creating this new visual language, it was adopted and further developed by many painters, including Fernand Léger (1999.363.35), Robert and Sonia Delaunay, Juan Gris (1996.403.14), Roger de la Fresnaye (1991.397), Marcel Duchamp, Albert Gleizes, Jean Metzinger (59.86), and even Diego Rivera (49.70.51). Though primarily associated with painting, Cubism also exerted a profound influence on twentieth-century sculpture and architecture. The major Cubist sculptors were Alexander Archipenko, Raymond Duchamp-Villon, and Jacques Lipchitz.

The liberating formal concepts initiated by Cubism also had far-reaching consequences for Dada and Surrealism, as well as for all artists pursuing abstraction in Germany, Holland, Italy, England, America, and Russia.

Sabine Rewald
Department of Modern and Contemporary Art, The Metropolitan Museum of Art
Tên của Diễn Đàn: Tea Lounge
User avatar
Editor 2
 
Posts: 292
Joined: Mon Nov 28, 2011 11:46 pm
I am: Professional

Re: Cubism - Tranh Lập Thể - Cubisme

Postby Editor 2 » Fri Oct 16, 2015 8:24 am

Image
Table by a Window, November 1917
Jean Metzinger (French, 1883–1956)
Oil on canvas; 32 x 25 5/8 in. (81.3 x 65.1 cm)
The M. L. Annenberg Foundation, Joseph H. Hazen Foundation Inc., and Joseph H. Hazen Gifts, 1959 (59.86)
© 2011 Artists Rights Society (ARS), New York / ADAGP, Paris
-------
Image
Artillery, 1911
Roger de la Fresnaye (French, 1885–1925)
Oil on canvas
-------
Image
The Bargeman, 1918
Fernand Léger (French, 1881–1955)
Oil on canvas; 19 1/8 x 21 3/8 in. (48.6 x 54.3 cm)
Jacques and Natasha Gelman Collection, 1998 (1999.363.35)
© 2011 Artists Rights Society (ARS), New York / ADAGP, Paris
Tên của Diễn Đàn: Tea Lounge
User avatar
Editor 2
 
Posts: 292
Joined: Mon Nov 28, 2011 11:46 pm
I am: Professional


Return to Fine Arts

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest



www.VomtroiMagazine.com

All Daily News - Tin mới nhất
www.VomTroiMagazine.com 

********

Cám Ơn.Thank You.Merci

Contact us

Vom Troi Magazine

9101 Boul. Maurice Duplessis 
Succ. Rivières des Prairies
P.O. Box 25273
H1E – 6M0 Mtl PQ 
Tel: 514-677-7315

VomtroiMagazine@gmail.com
VNBusinessMedia@Yahoo.com 

_________________________ __________________________
 Supporters **** ****

        


HTML Counter
cron